Een kort verslag van deelnemers Mark en Renee, die in 2014 Schotland hebben verkend met hun MG Midget.
Woensdagochtend was voor ons de start van de ‘custom made’ Petrol & Wine rally naar Schotland. De Weergoden gaven ons alvast een voorproefje van het gemiddelde Schotse klimaat door ons te voorzien van een flinke plens met regenwater. Toch werd vol goede moed onze MG Midget MKIII (1971) uit de garage gereden voor de eerste etappe naar Aerdenhout. Daar aangekomen troffen we het organiserend comité samen met de overige deelnemers aan dit Schotse avontuur. Een bont gezelschap aan klassiekers reed naar IJmuiden om ons daar in te schepen voor de tocht naar Newcastle upon Tyne. De kleine groep van 7 automobielen was zeer divers. De ‘Amerikanen’ werden vertegenwoordigd door Ford B (1932) en Chevrolet van 1929. Met een 3.5 liter Bentley Derby DHC, een 4.5 liter Lagonda M45 Continental Tourer (beide uit 1935) en natuurlijk de MG Midget werd ook de Engelse autohistorie voldoende eer aan gedaan. Om het geheel tot zeven auto’s te brengen konden ook een bijzondere Mercedes-Benz 420SL en een Saab 93 Cabrio zich tot de groep rekenen.
Links korte bocht
Bij ontscheping leek het erop dat het dak er nu toch echt af kon. Dit hebben we dus ook maar meteen gedaan, waarbij we ons niet hebben laten afschrikken door wat druppels die ons toch wisten te vinden. De belevenis van het open rijden is zoveel groter dat we dat we het extra vocht graag voor lief namen. Nadat we ons aan de eerste kilometers op de ‘Motorway’ hadden ontworstelt, bevonden we ons al snel op de mooie Engelse wegen in de richting van de ‘Scottish Borders’. Rijden aan de ‘verkeerde’ kant van de weg was voor een enkele chauffeur een noviteit, vandaar dat er in een van de auto’s een geheugensteuntje was aangebracht dat gedurende de reis groeide tot een gevleugelde uitspraak: LINKS KORTE BOCHT.
We reden al snel door kleine authentieke dorpjes zoals we die krijgen voorgeschoteld in menig Britse detective-serie. Het prachtige diepe 6-cilinder lijnmotorgeluid van de Lagonda klonk als muziek in de oren in de smalle straatjes. Voor de koffiestop wordt er gestopt bij ‘Hadrian’s Wall’. Deze door de Romeinse keizer Hadrianus opgetrokken muur, nu niet meer dan een stapel stenen, strekt zich over 177 km van de oost- naar de westkust.
Voor lunch worden we verwelkomd in de oude ‘Crossings Inn’ waar er een heerlijke authentieke lunch was gemaakt. Hier kwamen ook de eerste verhalen los over de mooie route, het rijden op de kaart en de prachtige omgeving. Dit beloofde nog veel goeds voor de komende dagen. Nadat we als groep weer zijn vertrokken voor het 2e deel van de dag, besluit ik alle aanwezige 1275 cc’s eens goed aan het werk te zetten. De weg B709 van Langholm naar Peebles gaf ons de perfecte gelegenheid om de Midget te testen op zijn wegliggingskwaliteiten. Wow, wat een geweldige stuurmansweg is dit! En ook nog eens door een prachtig landschap. En de auto laat merken dat hij zich uitermate thuisvoelt op dit soort bochtige trajecten. Het is voor machine en bestuurder hard werken, maar…’Oh boy, what fun we have!’. De dag eindigt in het schitterende Cringletie House Hotel waar we opnieuw zijn verwend met ‘Scottish Hospitality’ met een Nederlandse ‘touch’.
Mary Queen of Scots
Op dag twee worden we voorzien van prachtig rijweer. Nadat we Edinburgh zijn gepasseerd wordt via de kustweg koers gezet naar St. Andrews. Opnieuw was de organisatie erin geslaagd een speciale lunch-locatie te vinden in het midden van deze stad met zijn beroemde St. Andrews golf course. Na de lunch worden de benen gestrekt tijdens een korte stadswandeling. Toen ook de achterblijvers zich weer bij de groep hadden gevoegd werd Earlshall Castle ons volgende doel, waar we hartelijk werden verwelkomt door de familie Veenhuizen. Al snel waren de glazen gevuld en kwamen de verhalen op tafel. Dineren met de gastheer en gastvrouw en slapen in de ‘Mary, Queen of Scots’-kamer op deze historische locatie is een zeer speciale ervaring die we niet snel zullen vergeten.
De volgende morgen start met een stevig ontbijt en een speciaal fotomoment waarna er afscheid wordt genomen van de kasteelheer en zijn echtgenote. Dag drie wacht op ons en we zijn benieuwd wat het in zich heeft. Omdat het aantal te rijden kilometers beperkt is wordt er besloten om af te wijken van de route en het zeilschip ‘Discovery’ te bezoeken in Dundee. Deze plaats staat bekend om zijn scheepsbouw en daarom werd hier het zeilschip gebouwd voor een expeditie naar de Zuidpool. Het schip en het bijbehorende museum geven een indrukwekkende weergave van deze barre tocht, die voor velen ook niet positief is verlopen. Na de spannende en ‘koude’ verhalen was het dan ook weer heerlijk om plaats te nemen in het zonnetje en te weten dat er een lekkere autostoel op je staat te wachten. De route terug leidt weer voorbij Edinburgh, zuidelijke richting. Na het passeren van de Forth Road Bridge zijn we al snel in het prachtige golfresort van de Dalmahoy Marriott Hotel & Country Club, waar we ook weer worden verwend met een heerlijk drankje en diner. Omdat dit de laatste avond is waarbij we gezamenlijk bij elkaar zijn worden Hetty & Ton bedankt voor hun voortreffelijke organisatie en begeleiding.
Homeward Bound
‘Time flies when you’re having fun’. We zijn alweer bij dag vier en daarmee komt het einde alweer in zicht. De MG laat merken er nog steeds zin in te hebben als we de smalle en bochtige wegen van het Ettrick Forrest doorkruizen. De wagen danst over de wegen en de schapen aan de kant van de weg bekijken het schouwspel met een meewarige blik. Dit is autorijden op zijn best!. In Otterburn wordt de laatste Engelse lunch genoten en daarmee start ook het besef dat deze geweldige Schotland trip tot zijn einde komt. Het heeft ons doen besluiten dit prachtige land vaker te bezoeken, bij voorkeur tijdens een Petrol & Wine rally.
Hetty & Ton, dank voor een geweldige trip. We voelden ons compleet ontzorgd en daarmee hebben we maximaal kunnen genieten van de mooie routes die jullie voor ons hebben uitgezet. Wij hopen in de toekomst met Petrol & Wine ook andere mooie plekken in de wereld te ontdekken.