TOUR OF IRELAND, het (Mini) verslag

Reisverslagen / Slider / 17 juli 2017

 

 

 

Voor de begeleiding van de reizen neemt Ton geregeld een leuke (nieuwe) auto mee. En voor wie dat niet weet, Ton Roks is naast mede begeleider van de Petrol&Wine reizen, ook hoofdredacteur van Octane Magazine. Tijdens de Tour of Ireland diende Mini’s nieuwe Countryman onder andere als werkpaard voor de filmcrew, Thomas Velker en Floran Swanborn van Videobird. Zij waren namelijk ook van de partij en hebben de Tour of Ireland fantastisch op video gezet, klik HIER om de korte film af te spelen.

 

 

 

We hebben met de Mini Countryman een dikke 3000 kilometer afgelegd, eerst naar Cherbourg om daar de veerboot van Irish Ferris naar Rosslare te nemen, een grote tour langs de Atlantische kust waarbij bijna geen enkele landtong onbereden is gebleven, en daarna via Dublin en de Wicklow Mountains terug naar Rosslare, Cherbourg en naar huis. Een was een geweldige trip, Ierland is prachtig, je kunt er heel fijn autorijden, al zijn de wegen wat smal en niet overal glad als een biljartlaken (daarvoor moet je in Spanje zijn, zie het verslag van de Peugeot elders op deze site).

Bij de haven van Cherbourg troffen we overigens een hele groep Mini liefhebbers die van heinde en verre naar de Franse havenplaats waren gekomen en die op weg waren naar de International Mini Meeting die dezelfde week in Ierland plaatsvond.

 

 

Ierland is een schitterend land, vooral de zuidoost kust met zijn majestueuze landtongen die door de ruige Atlantische Oceaan omspoeld worden.
We gaan er zeker een keer naar terug om The Atlantic Way, de Ring of Kerry, de Ring of Baera, Dingle en nog meer schitterende plekken nogmaals te bezoeken.


De Mini Countryman is Mini’s interpretatie van de SUV, het autotype dat rap op weg is naar een dominante aanwezigheid op de wegen. We hebben tijd genoeg in de Countryman doorgebracht om vast te stellen dat Mini op alle fronten een paar forse stappen vooruit heeft gezet met dit model, qua ruimte, afwerkingskwaliteit, uitrusting, veiligheid, prestaties en verbruik. Hij is hoger, breder en zo’n 20 centimeter langer dan zijn voorganger en als concurrent voor de Audi Q2, Mercedes GLA en BMW X1 staat hij een stuk sterker in zijn schoenen. De vijfde deur is nu iets kleiner dan voorheen, maar gaat elektrisch open en dicht, en geeft toegang tot een behoorlijk forse bagageruimte van minimaal 450 liter – dat is 100 meer dan voorheen. De grotere wielbasis zie je terug in de prima zitruimte achter.Het interieur is net zoals bij de andere Mini’s wat rommelig en vol met allerlei (tuimel)schakelaars die je bij andere merken niet vindt – maar die proberen dan ook niet retro-Brits te zijn.
Naar verloop van tijd vind je echter wel een weg in de Countryman – het is overigens heel fijn een head-up display te hebben, want de afleesbaarheid van de snelheidsmeter is maar zo, zo. De grote centrale klok – maatje wok – is er nog altijd, vroeger was dat de snelheidsmeter van een Mini, maar nu zit er het navigatiesysteem in. Ik kan er maar niet aan wennen dat  je iets ronds gebruikt om iets rechthoekigs in te lijsten, maar vooruit, het draagt bij aan het retro-Britse gevoel dat de auto nodig heeft om de naam Mini te verantwoorden.

 

 

Ik blijf het ook merkwaardig vinden dat fabrikanten liggende navigatieschermen (landscape) monteren, waarop je vooral ziet waar je niet heengaat, in plaats van staande (portrait) waarop je een langer stuk ziet van de weg. Wat dat betreft hebben de fabrikanten zelf kennelijk nog een lange weg te gaan.Onder de motorruimte is niets nieuws te vinden, daar kun je kiezen uit de moderne en prima motoren van Mini’s andere modellen. In de Cooper S Countryman (vanaf € 40.400) heb je 192 pk onder het pedaal, en daarmee is het een rappe auto, maar je merkt wel dat de 2,0-liter viercilinder met turbo een grotere auto en meer gewicht voort moet stuwen. Grip heeft hij meer dan voldoende, ook met alleen voorwielaandrijving, en je rijdt er gemakkelijk hoge gemiddelden mee, maar qua fun factor heeft hij minder te beiden dan andere Mini’s. Hij is bovendien behoorlijk hard, beweegt zich tamelijk nerveus over slechtere wegen, waarop hij maar moeilijk tot rust komt.De Countryman is in elk geval een ruime, goed gebouwde en praktische SUV, met een cool retro-Brits uiterlijk dat aan de vroegere Mini doet denken. Als je jezelf in dat groeiende SUV-segment wilt onderscheiden, is de Countryman je man, en aan de 136 pk benzinemotor of 150 pk diesel heb je meer dan genoeg om dat doel te bereiken. Als Cooper S geeft hij je meer rechtelijn snelheid als je zou willen, maar om als coole SUV te functioneren, heeft hij die sterke motor niet nodig.We vragen ons zelfs af of Mini er de naam Cooper op moet zetten. De Countryman heeft die toevoeging niet nodig en Mini zou zichzelf uiteindelijk in de vingers kunnen snijden door de historische lading van die naam te laten devalueren. Tip: gebruik ‘Cooper’ en ‘Cooper S’ alleen voor Mini’s met een overtuigend grote fun factor, en niet voor rappe maar vooral fucntionele versies zoals de Countryman. Wees net zo kieskeurig met die naam als vriend BMW met de M.

 


Print Friendly





Vorig bericht

DE VOGEZENRALLY

Volgend bericht

LO STIVALE ITALIANO





0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Uitgelicht

DE VOGEZENRALLY

Voordat de klassiekers weer op stal gaan en we worden over vervallen door sneeuw en ijs, sluiten we het jaar altijd...

17 July 2017

Webdevelopment