LEJOG ROYAL PART I, het verslag

Reisverslagen / Slider / 5 juli 2015

 

DSC_7549

Een korte impressie van Le Jog Royal zoals die in mei van 2015 is gereden. Zuid-Engeland en Wales doorkruisen- om daar je sportauto en jezelf uit te laten en van de fraaie landschappen en hotels te genieten.

De reis droeg de naam LeJog Royal omdat hij voor een deel de routes van de beroemde rally van John O’Groats naar Land’s End volgde, echter met een aanzienlijk vriendelijker tijdschema. Hij begon in Bepton, dichtbij Goodwood, waar na een bezoek aan het beroemde circuit koers gezet werd naar New Forest, een prachtig gebied, waar paarden, ezels en koeien vrij rond lopen en waar bovendien het Beaulieu Motor Museum met zijn vele record breakers  is gevestigd. Het was niet moeilijk daar een paar uur geboeid rond te brengen. De auto’s van de deelnemers mochten pal voor het museum geparkeerd worden en ze waren een attractie op zich. Vooral voor de Lexus LFA, de beide Wiesmann’s, de California T, de Corvette C7 en de Mercedes-AMG GTS werden veelvuldig de iPhones getrokken.

DSC01006

Na een overnachting in Studland, aan de fraaie Jurassic Coast van Zuid-Engeland, stond er een kort bezoek op het programma aan het Tank Museum, naar eigen zeggen het enige museum met een operationele Tiger-tank. Daarna werden de pk’s losgelaten op de uitdagende wegen van Dartmoor om uiteindelijk de motoren tot rust te laten komen in de kleine parkeerplaats van The Idle Rocks, het beeldschoon aan het strand gelegen designhotel van David Richards, mede-oprichter en eigenaar van Prodrive en Aston Martin Racing, en voormalig teambaas van de BAR en Benetton F1 teams.

Petrol & Wine (66) Petrol & Wine (49)

De dag daarop werden het Bodmin Moor en Exmoor doorkruist en verliet de groep Zuid-Engeland via Porlock Hill, met 25% de steilste heuvel van Engeland. Na een overnachting in Bath, wachtten de wegen van het een stuk minder dichtbevolkte Wales. Daar heeft Octane favoriete testwegen liggen, zoals de Brecon Beacons en de Black Mountains, die met graagte opgezocht worden als er een Aston Martin of Morgan vanuit de fabriek getest moet worden. De adrenaline vloeide extra tijdens een bezoek aan de Higgins Rally School. De zesvoudig Amerikaans rallykampioen David Higgins en zijn vader namen de moedigste deelnemers mee in de hot seat van een Mitsubishi Lancer EVO VI en een Ford Escort RS 2000, over een onverharde forest special stage. Iedereen stapte een tikje gespannen in, maar kwam met een grote grijns uit de auto. Na afloop waren er discussie’s welke het spannendst was, de strak sturende Mitsubishi of de flink dwars gaande Escort?

Petrol & Wine (115)Petrol and Wine (1)

Na een verblijf in een hunting lodge midden in Wales wachtten de wegen rondom Snowdonia en werd Portmeirion aangedaan, een dorpje met een Italiaans karakter, dat ooit het decor was van de cult tv-serie The Prisoner van 1967, met Patrick McGoohan en een Lotus Super Seven in de hoofdrollen. De rit werd afgesloten in de historische stad Chester, maar niet na The Triangle te hebben aangedaan, het officieuze testparkoers van de testrijders van TopGear en EVO Magazine, in het noorden van Wales. Zie het als een soort van Britse Nürburgring. Helaas regende het toen de meeste deelnemers er arriveerden, wat The Triangle nog listiger maakte dan anders, wat ’s avonds veel gesprekstof opleverde. Edwin Hatenboer slaagde er in de driehoek in 17 minuten te ronden met zijn Corvette C7.


 


Print Friendly





Vorig bericht

LEJOG ROYAL I

Volgend bericht

THE GREAT EUROPEAN ROADRACES, het verslag




Uitgelicht

LEJOG ROYAL I

Part 1: VOLGEBOEKT LeJog een afkorting voor Land’s End en John O’Groats, de zwaarste Britse rally voor klassiekers....

1 March 2015

Webdevelopment